zaterdag 20 juni 2020

BodhiPraat week 26.


Zwetsen.

Volgens het woordenboek:

“Het zonder nadenken uitkramen van onzin!”

Een favoriete spreuk:

“Als lullen worst was, hadden velen nooit honger”.

Man, man, man; wat lopen er toch veel “zwetsmeiers” (Brabants voor iemand die veel zwetst) rond op deze aarde.

Als we iemand iets vragen, omdat we het zelf niet weten, plaatsen we ons direct in een afhankelijke rol. Die iemand geven we meteen een soort van “macht”, omdat we hem/haar het gevoel geven het antwoord wel te weten…

Stel maar eens drie personen dezelfde vraag, onafhankelijk van elkaar.

Verbaas je vervolgens a.u.b. niet over de diversiteit van de antwoorden!

En het antwoord: “Sorry, dat weet ik ook niet” is een antwoord, dat we niet vaak zullen krijgen…!

Ook hier speelt ons Ego graag een rolletje mee:

“Wat is het toch lekker iets te weten, wat een ander niet weet!”

“En die ander weet niet, dat ik het ook niet weet, dus ik zwets er maar even een mooi verhaaltje op los…!”

Tja, het ís een denkwijze!

En… Hoe groter het Ego, hoe meer “Wijsheid” we paraat hebben.

Naar mijn bescheiden mening gaan “Zwetsmeier” en “Ego” hand in hand.

Misschien is het handig een pas op de plaats te maken en te realiseren, dat door iets niet te weten, we best eens iets zouden kunnen bijleren!

“Dat weet ik niet!” is óók een antwoord!

 

NB: Het staat jullie uiteraard vrij, om mijn Blogs onder “Gezwets” te classificeren…!

 

Vrede en alle Goeds,

Bodhi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten