zaterdag 8 augustus 2020

BodhiPraat week 33.



Be or not to Be.

De vraag: “Wie ben ik?” zouden we kunnen beantwoorden met onze naam.
Maar dit is dan het antwoord op de vraag: “Hoe héét ik?”
“Wie ben ik?” En nog moeilijker: “Wat ben ik?” is lastig te beantwoorden.
“Ik bén!” is misschien het enige juiste antwoord.
Stel deze vraag eens aan verschillende mensen; de antwoorden zullen net zo verschillend zijn!
Volgens de een ben ik Wijs, volgens de ander een Zwetsmeier.
Volgens de een ben ik Meegaand, volgens de ander Dominant.

Ik ben!
Alles wat hier op volgt, is een invulling van het Ego of door de ander!
De ander ziet ons, zoals ze zélf zijn!
Iedereen bekijkt ook de mens vanuit zijn/haar eigen waarheid.
Dé Waarheid bestaat echter niet!
Nou ja; ook dít is niet helemaal waar…!
De Waarheid is hetgeen we zien, voelen, horen, proeven en ruiken, vóór we hier onze interpretatie op los laten, onze mening over vormen en een oordeel over vellen.
Bijvoorbeeld: We zien een boom! Deze boom is Waarheid!
We noemen haar Boom, omdat we dit zo geleerd hebben, omdat we opgevoed zijn met letters, cijfers en symbolen.
Alles wat we zien, menen we een naam te moeten geven, maar deze naam is al een inkleuring, afkomstig uit onze waarheid!
Deze waarheid is ons gebracht, vanuit de waarheden van anderen; onze ouders, familie, het land waarin we wonen, de cultuur waarin we opgegroeid zijn…! Kan het nog een beetje moeilijker?
Jazeker! Uit al deze waarheden hebben we onze Eigen Waarheid geboetseerd! 
Tatatadaah! Wat een zooitje…!

Ik Ben…!
Wat anderen van me vinden, mogen ze helemaal zelf weten!
We leven ons Eigen Leven! We kúnnen niet anders!

Vrede en alle Goeds,
Bodhi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten