woensdag 29 januari 2020





Meditatie.

Waarschuwing:
“Onderstaande tekst zou je leven zomaar kunnen veranderen”.

Als ik een artikel tegenkom over Mediteren, dan valt mij op, dat dit vaak wordt geïllustreerd, met een foto van een gestroomlijnde jongedame, met haar benen in de knoop, haar handen op haar bovenbenen, haar duimen en wijsvingers tegen elkaar, die met een serene snoet, helemaal “Zen” zit te wezen.
Hierdoor lijkt het erop, dat mediteren thuis hoort in het “Zweefmolen” gebied; enkel geschikt voor de “Zen Monnik” die het klaarspeelt, uren achtereen, als een rots, kaarsrecht stil te zitten op een meditatiekussen.
Jammer! Mij zakte in het begin ook de moed in de schoenen…!

Maar gelukkig… Mediteren is niet moeilijk! Integendeel!
Het hoeft maar weinig tijd te kosten en de voordelen zijn legio.

Het doel van mediteren is het stil maken van de kwekkende Aap in ons hoofd. Hierdoor komen we terug in het Nu en komen we terug bij onszelf.
Wij zijn Niet onze Gedachten!
Figuurlijk gezien, zijn wij de strak blauwe hemel, terwijl onze gedachten de wolken zijn. Deze komen en gaan.

Nu even Mediteren:
Ga ergens gemakkelijk zitten of liggen, in een houding die enkele minuten goed is vol te houden.
Haal enkele keren rustig en bewust adem, terwijl je in gedachten, op het ritme van je ademhaling, tegen jezelf zegt: “Ik adem in, ik adem uit”.
Eenmaal bij jezelf aangekomen, ga je tellen, tijdens het volgen van je ademhaling. Tel tot 25, of 50, of 100 of…?? Wat jij wil!
Als er gedachten in je opkomen (en die zullen komen!) doe je er helemaal niets mee, maar breng je je aandacht, rustig terug naar het tellen.

Uitdaging:
Doe dit, op een voor jou prettig tijdstip, de komende week, dagelijks.

Ik wens jou, en je kwekkende aap, veel rustige momenten.

Vrede en alle Goeds,
Bodhi

Geen opmerkingen:

Een reactie posten